نوآوران وب

به سایت ما خوش آمدید


صفحات مهم و ضروری در وب سایت| نوآوران وب

صفحات مهم و ضروری در وب سایت| نوآوران وب

چند صفحه مهم سایت که هر سایتی باید داشته باشد!

وب‌سایت‌هایی که طراحی می‌شوند، باید براساس اصول خاصی طراحی شوند تا هم کاربران و هم گوگل، از آن راضی باشند. صفحات مهمی وجود دارد که هر سایتی باید آن‌ها را داشته باشد. پس من در اینجا در مورد چند صفحه مهم سایت صحبت می‌کنم. شاید برای شما هم پیش آمده که وارد سایتی شده‌اید و می‌خواهید به یکی از صفحات دسترسی داشته باشید، اما در کمال تعجب می‌بینید که همچین صفحه‌ای وجود ندارد!

این صفحات مهم هستند و برای راحتی حال کاربران و همینطور افزایش تعامل، حتماً باید این صفحات را در وب‌سایت‌تان داشته باشید. حتی اگر به همه‌ی آن‌ها هم نیاز ندارید، باز هم بهتر است که حداقل چندمورد را در سایت‌تان بسازید

داشتن این صفحات به نوع وب سایت شما بستگی دارد

طبیعتاً صفحاتی که در ادامه معرفی می‌شوند شاید برای همه سایت‌ها نیاز نباشد، اما حداقل ۸ صفحه از این‌ها، باید در هر وب‌سایتی وجود داشته باشند. مثلاً امکان دارد وب‌سایت شما شخصی یا شرکتی باشد و احتمالاً قصد ندارید تا در آن محصول یا خدمتی را ارائه دهید، به همین دلیل هم نیازی به ساخت صفحه‌ای مثل محصولات و خدمات ندارید. اما این صفحات، طبیعتاً برای وب‌سایت‌های فروشگاهی الزامی هستند.

‌صفحات مهم و ضروری در وب سایت| نوآوران وب

چند صفحه مهم سایت

در ادامه صفحات مهمی را بررسی می‌کنیم که اگر آن‌ها را ندارید، باید آن‌ها را بسازید. مثلاً امکان دارد وب‌سایت‌تان را به تازگی راه‌اندازی کرده باشید و به دلیل زمان یا دانش ناکافی، این صفحات را نساخته باشید. اما در اینجا به طور کامل با آن‌ها آشنا می‌شوید. همچنین تمامی صفحاتی که در ادامه به عنوان صفحات مهم سایت به آن‌ها اشاره می‌شود را خودمان در وب‌سایت‌مان ایجاد کرده‌ایم.

۱. صفحه اصلی (مهم‌ترین صفحه سایت)

صفحه‌ی اصلی، در واقع مهم‌ترین صفحه‌ی وب‌سایت شماست که علاوه بر جذابیت و زیبایی، باید کار را برای مخاطب راحت کند و کاربر بتواند از طریق آن، به قسمت‌های مختلف و صفحات مهم دیگر دسترسی داشته باشد. مثلاً اگر صفحه‌ی اصلی سایت ما را دیده باشید، در آن قسمتی را با عنوان محصولات، بخشی را به نام معرفی خدمات، بخشی را هم برای بلاگ و… قرار داده‌ایم. سعی کرده‌ایم تقریباً تمامی قسمت‌های مهم سایت را در صفحه اصلی پوشش دهیم.

خیلی از مخاطبان، برای اولین‌بار صفحه‌ی اصلی سایت شما را می‌بینند. امکان دارد آدرس آن را در جایی دیده باشند یا اینکه با جستجوی نام شرکت یا برندتان، آن را در گوگل دیده باشند. به هر حال خیلی مهم است که این صفحه به خوبی و براساس اصول خود طراحی شود. اما این صفحه مهم سایت باید عناصر یا المان‌های زیر را داشته باشد:

  • هدر (معمولاً تمامی صفحات بخشی با نام هدر یا سربرگ دارند و برای همه صفحات مشترک است)
  • فوتر (همچنین همه صفحات بخشی را با نام فوتر یا پابرگ دارند که برای همه صفحات سایت مشترک است)
  • لوگوی سایت
  • قسمت جستجو
  • منوی سایت (قرار دادن لینک‌ها و صفحات مهم سایت در آن)
  • لینک شبکه‌های اجتماعی
  • بلوک‌های مشخص (مثل بخش وبلاگ، بخش معرفی خدمات و محصولات و…)
  • پس‌زمینه (عکس، پترن (الگو) یا رنگ خاص)

صفحات مهم و ضروری در وب سایت| نوآوران وب

۲. صفحه وبلاگ

داشتن بخشی به نام وبلاگ یا بلاگ برای هر وب‌سایتی ضروری است. در بخش بلاگ، می‌توان محتوایی مرتبط با موضوع اصلی سایت را قرار داد. مثلاً اگر شما وب‌سایتی دارید که در آن شرکت‌تان که در زمینه‌ی ساخت تجهیزات و لوازم پزشکی را معرفی کرده‌اید، می‌توانید محتوایی مرتبط با آن را قرار دهید. برای این مورد، می‌توان پست‌هایی را در قالب اطلاعات پزشکی یا روش‌های درمان بیماری‌ها قرار داد.

اکثر شرکت‌ها و وب‌سایت‌های بزرگ و حتی کوچکی که فعالیت می‌کنند، بخشی را با نام بلاگ یا مجله دارند. مثلاً اگر وب‌سایت شما فروشگاهی است، طبیعتاً اکثریت محتوای وب‌سایت شما را توضیحات محصول تشکیل می‌دهد. اما برای اینکه بتوانید کاربران بیشتری را جذب کنید و با تولید محتوا، کار بازاریابی محتوا را به خوبی انجام دهید، لازم است تا بخشی را به نام بلاگ داشته باشید و محتوایی مرتبط با کارتان را در آن قرار دهید.

مثلاً فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا، بخشی را به نام «دیجی‌کالا مگ» دارد که در آن، محتوای مرتبط با محصولات دیجی‌کالا را قرار می‌دهند. این‌کار، باعث شده که آن‌ها بتوانند از طریق بازاریابی محتوا، مخاطب‌تان بیشتری را با هزینه‌ی بسیار کمتر به وب‌سایت‌شان جذب کنند. اگر شما وب‌سایتی شرکتی دارید و هدف‌تان از آن، معرفی شرکت‌تان است، چطور می‌خواهید در گوگل دیده شوید؟ چه برنامه‌ای برای شناساندن وب‌سایت‌تان به مخاطبان بیشتر دارید؟

بدون تولید محتوا و ایجاد بخشی به نام بلاگ، این‌کار غیر ممکن است. چراکه شما نمی‌توانید بدون محتوا، وب‌سایت‌تان را در موتورهای جستجو، به رتبه‌های بالا برسانید. پس نتیجه می‌گیریم که در کنار صفحه‌ی اصلی، صفحه بلاگ هم یکی از صفحات بسیار مهم وب‌سایت است که باید آن را ایجاد کنید. مزایای آن را به طور خلاصه می‌بینید:

  • بهبود سئوی سایت
  • کاهش هزینه‌ها از طریق بازاریابی محتوا
  • افزایش بازدیدکننده‌ی سایت
  • معرفی بهتر وب‌سایت

۳. صفحه تماس با ما

آیا تا به حال برای شما پیش آمده که وارد وب‌سایتی شده باشید، اما صفحه‌ی تماس با ما نداشته باشد یا اینکه اطلاعاتی که در آن صفحه قرار گرفته ناقص باشد؟ شما رو نمی‌دونم، اما خودم بارها با این مورد مواجه شدم. برخی از وب‌سایت‌ها، اهمیت زیادی به این موارد نمی‌دهند. این صفحه، یک صفحه مهم سایت است که در آن، اطلاعات تماس را قرار می‌دهیم تا مخاطبان بتوانند در صورت لزوم، با ما ارتباط برقرار کنند.

البته المان‌ها و مواردی که باید در این صفحه قرار بگیرند را نمی‌توان در این مقاله آورد، چراکه بیش از حد طولانی می‌شود و خود صفحه‌ی تماس با ما، مقاله‌ای جدا می‌خواهد. اما مواردی که باید در ساخت این صفحه رعایت کنید رو به طور خلاصه توضیح می‌دم. اول اینکه سعی کنید حتماً شماره‌تماسی را قرار دهید. می‌توانید یک شماره ثابت و یک شماره همراه را قرار دهید. همچنین مشخص کنید که مخاطبان، در چه بازه‌ی زمانی می‌توانند با شما در تماس باشند.

به علاوه اینکه سعی کنید حتماً فرمی را با عنوان فرم تماس با ما قرار دهید، چراکه احتمالاً عده‌ای علاقه‌ای به تماس تلفنی ندارند و دوست دارند درخواست‌تان‌شان را از طریق ایمیل به شما اطلاع دهند. به طور کلی این صفحه باید کامل و در دسترس مخاطبان باشد. بهترین مکان برای قراردادن این صفحه، منوی اصلی سایت است که در دسترس همگان قرار دارد.

۴. صفحه درباره ما

گاهی مواقع مخاطبان دوست دارند تا از مدیر سایت یا از تیم کاری بیشتر بدانند و در مورد آن‌ها، اطلاعات بیشتری کسب کنند. این‌کار معمولاً به افزایش اعتماد بیشتر آن‌ها منجر می‌شود که می‌تواند فروش بیشتر را هم در پی داشته باشد. به همین دلیل، صفحه‌ای را در وب‌سایت‌ها می‌بینیم با عنوان «درباره ما» که در آن، اطلاعاتی را قرار می‌دهند. این اطلاعات می‌تواند شامل سوابق کاری، زمان شروع فعالیت کسب‌وکار، عکس‌هایی از خود یا تیم کاری، خدماتی که ارائه می‌دهید و هر چیزی مانند این‌ها باشد.

صفحات مهم و ضروری در وب سایت| نوآوران وب