نوآوران وب

به سایت ما خوش آمدید


چرخه عمر محتوا چیست؟

چرخه عمر محتوا چیست؟

چرخه عمر محتوا چیست و در استراتژی محتوا چه کاربردی دارد؟

ما تا کنون در سلسله درس‌های استراتژی محتوا بارها به این مسئله اشاره کرده‌ایم که محتوا را هم می‌توان مانند یک کالا یا محصول در نظر گرفت و آن را تحلیل کرد.

بسیاری از نکات و اصولی که تحت عنوان‌های فرایند تولید و مدیریت بازاریابی و اصول قیمت گذاری و استراتژی برای کالاها و به طور کلی‌ محصولات مطرح می‌شوند، برای محتوا هم قابل استفاده هستند.

از جمله این مفاهیم، بحث ارزشمند چرخه عمر است که برای تولیدکنندگان محتوا هم می‌تواند بسیار ارزشمند و الهام بخش باشد.

در این درس مدل شش مرحله‌ای چرخه عمر محتوا را با هم مرور می‌کنیم. این شش مرحله به شرح زیر هستند:

  • مرحله پیش تولید (Conception Stage)
  •  تولید (Creation Stage)
  •  عرضه اولیه (Publishing)
  • مرحله ترویج (Promotion)
  •  نگهداری و به روزرسانی (Content Maintenance)
  •  حذف و کنارگذاری (Content Retirement)

چرخه عمرمحتوا (Content Life cycle) چیست؟

مدیریت کامل چرخه عمر محتوا فرآیند توسعه، انتشار، سازماندهی

و تغییر کاربری یا منسوخ شدن محتوا در طول عمر آن است.

این کار به مجموعه‌ای از اقدامات گفته می‌شود که باید برای سرمایه‌گذاری در سیستم‌ها

و برنامه‌های مدیریت محتوای سازمانی (ECM) انجام شود تا برای شرکت سود ایجاد کند.

وجود یک سیستم مدیریت یکپارچه برای چرخه عمر محتوا استراتژیست‌های محتوا را قادر می‌سازد

تا در هر مرحله به روشی کارا و موثر بر محتوای تولیدشده نظارت کند.

به طور کلی مقصود از چرخه تولید محتوا فرآیند آغاز، میانه و پایان تولید داده است.

داده‌ها و بخشی از محتوایی که شما تولید می‌کنید هم از چرخه زندگی خاص خود تبعیت می‌کنند.

برای مثال شما می‌خواهید از طریق تولید یک محتوای ویدئویی برند خود را ارتقا دهید.

می‌خواهید از طریق تولید این ویدئو مأموریت شرکت خود را توضیح دهید.

در ابتدا دست‌اندرکاران و امکانات لازم را گرد هم می‌آورید، ویدئو را می‌سازید، آن را منتشر می‌کنید،

برایش تبلیغ می‌کنید و در انتها نتایج را ارزیابی می‌کنید.

با گذر زمان ویدئوی اولیه قدیمی می‌شود و شما برای تکمیل آن نسخه جدید را پست می‌کنید.

از این طریق ویدئوی اظهار ماموریت شرکت شما چرخه عمر محتوا را کامل کرده است.

این تنها یک مثال بود. تقریبا تمامی محتواهایی که شما تولید می‌کنید و ممکن است

ماهیت‌ و اهداف متفاوتی داشته باشند از چنین منطقی پیروی می‌کنند.

ممکن است شما تعدادی عکس برای شناساندن یک محصول خاص تهیه کرده باشید،

یا متنی برای داغ کردن رونمایی از یک محصول تهیه کرده باشید.

ساختار تعریف‌شده در تمامی این محتواها می‌توانند مجددا در خدمت کسب‌و‌کار شما قرار بگیرند

اگر به آن‌ها به صورت سیستماتیک و مبتنی بر یک استراتژی توانمند فکر کنید.

چرا چرخه عمر محتوا اهمیت دارد؟

هر کسب‌و‌کاری به منابع و امکانات محدودی دسترسی دارد.

استراتژی‌های کسب‌و‌کار در پی بهینه‌سازی استفاده از منابع و امکانات هستند.

فرض کنید شما زحمت زیادی برای تولید یک محصول گذاشته‌اید، هم هزینه زیادی کرده‌اید

و هم زمان بسیاری را صرف آن کرده‌اید. این به معنای سرمایه‌گذاری شما در یک محصول است.

فراموش نکنید که برای یک سرمایه‌گذاری مطمئن لازم نیست هر بار چرخ را از ابتدا اختراع کنید.

بهتر است به ابزارهای شناخته‌شده بازاریابی اعتماد کنید.

این ابزارها استراتژی و مدیریت کسب‌و‌کار شما را بهینه خواهند کرد.

چرخه عمر محتوا بخشی از مدیریت محتواست که پایه‌ای برای تعیین استراتژی‌های کسب‌و‌کار است.

استراتژی‌های کسب‌وکاری که به این موضوع توجه می‌کنند به طور مستقیم در پی کاهش ریسک،‌

کارایی بهتر و افزایش کیفیت محصول در فروش آن هستند.

چرخه عمر محتوا چیست؟

محتوا

هر قدر که به وجود استراتژی برای کسب‌و‌کار خود اهمیت می‌دهید به مدیریت کار هم توجه کنید.

لازم است که روش‌های مدیریت محتوا، و مراحل گردش کار را بازبینی و به‌روز کنید.

تنها از این طریق است که می‌توانید در بازار رقابتی محصول خود را حفظ کنید

و نگاهی به آینده داشته باشید.

یکی از ملزومات استراتژیک کسب‌و‌کار شما پویاسازی مدیریت محتوا در راستای بهینه‌سازی

چرخه عمر محتوا است. برای ایجاد یک مدیریت محتوای پویا، لازم است با هدایت محتوای تولید شده

بتوانید فرآیندی قابل اعتماد برای گردش کار آن ایجاد کنید.

دست‌اندرکاران کسب‌و‌کار شما برای مثال باید بدانند ایمیل‌های گردش کار آن‌ها به افراد مناسب

با اطلاعات صحیح متصل می‌شود. اگر مدیریت صلاحیت لازم را نداشته باشد،

در فرآیندهای گردش کار اختلال ایجاد می‌شود و زنجیره اعتماد بین کارکنان شکسته می‌شود.

در تمامی مثال‌هایی که ذکر کردیم، مدیریت چرخه عمر محتوا یک امر ضروری در جهت بهبود مدیریت،

کاهش ریسک و انطباق‌پذیری اعضاست.

شما برای ارتقای کسب‌و‌کار خود نیاز ابزارهای ابتکار مدیریتی دارید تا بتوانید هم چرخه تولید

تا فروش محصول خود را بهبود ببخشید هم کارکنان خود را راضی کنید.

اگر از قبل برنامه ریزی نکنید، ممکن است در زنجیره اشخاص درگیر در تولید محتوا و هم‌چنین روند

و زمان‌بندی ارائه‌شده اختلالاتی جدی به وجود بیاید. چرخه عمر محتوا اهمیت دارد

همان‌قدر که استراتژی شما اهمیت دارد.

بهترین استراتژی هم در پی بهینه‌سازی منابع و سود حاصل از مراحل تولید و عرضه محصول است.

شما با برنامه‌ریزی می‌توانید شالوده‌ای مطمئن برای کسب‌و‌کار خود تهیه کنید.

چرخه عمر محتوا چیست؟