نوآوران وب

به سایت ما خوش آمدید


کسب و کار اینترنتی

کسب و کار اینترنتی چیست؟

بطور کلی هر خدمت یا کالایی که از طریق اینترنت ارائه می‌شود، نمونه‌ای از کسب و کاری اینترنتی است.

به عنوان مثال در چند سال گذشته برای خرید لباس به بازار می‌رفتید اما الان فروشگاه‌های اینترنتی یا صفحات مختلفی در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام هستند که می‌توانید برای بررسی و خرید به آنها مراجعه کنید. یا برای شرکت در یک کلاس مجبور بودید که بصورت حضوری مراجعه کنید اما امروزه به دلیل شیوع کرونا بیشتر کلاس‌ها بصورت وبینار برگزار می‌شود.

توجه داشته باشید که این‌ها فقط یک مثال ساده از کسب و کار اینترنتی بود و راه‌های زیادی وجود دارد که بتوانید کسب و کار خودتان را داشته باشید و از اینترنت پول در بیاورید. کسب و کارهای سنتی زیادی وجود دارد که می‌توانند از طریق اینترنت فروش خود را افزایش دهند. اگر هنوز کسب و کار اینترنتی خودتان را راه‌اندازی نکردید، پیشنهاد می‌کنم کمی جستجو کنید و می‌بینید که رقبای شما در اینترنت حضور دارند و بیشتر می‌فروشند.

کسب کار اینترنتی مانند هر نوع کسب و کاری نیاز به تجربه و تلاش دارد و اینطور نیست که براحتی شب بخوابید و برایتان پول واریز شود! این تفکر اشتباه در هر کاری وجود دارد و بسیاری می‌خواهند بسرعت درآمد میلیونی داشته باشند.

به‌یاد داشته باشید، کسب و کار آنلاین به هیچ‌وجه محدودیت سنی و جسنیتی ندارد. همه می‌توانند کسب و کار خودشان را داشته باشند و از اینترنت کسب درآمد کنند.

چطور از طریق اینترنت کسب درآمد کنیم؟

مثال‌های زیادی برای کسب درآمد از اینترنت وجود دارد، مثلاً اگر فروشنده خوبی باشید، می‌توانید از طریق شبکه‌های مجازی مسئولیت فروش فروشگاه‌های آنلاین رو برعهده بگیرید. می‌توانید ادمین یک صفحه اینستاگرامی باشید و یا حتی خودتان بصورت پورسانتی محصولات سایر فروشگاه‌ها بصورت همکاری در فروش، بفروش برسانید. این روش‌ها معمولاً برای افرادی که تخصص خاصی ندارند و می‌خواهند تازه شروع کنند شاید کمی سخت باشد. این افراد باید ببینند که بقیه چه کاری می‌کنند تا الگو بگیرند و آزمون خطا کنند.

آیا کسب درامد اینترنتی فقط مدیریت پیچ اینستاگرام است؟ خیر! در حال حاضر شما یک آجر را هم می‌توانید از طریق اینترنت خریداری کنید. این یعنی هر محصول یا خدماتی که بصورت فیزیکی قابل خرید/فروش بود، از طریق آنلاین هم قابل انجام است اما روش انجامش متفاوت است.

 

مرسوم‌ترین روش‌های کسب درآمد اینترنتی چیست؟

روش‌های دیگری هم وجود دارد که به تخصص نیاز دارد. به عنوان مثال کدنویسی، دیجیتال مارکتینگ، کپی رایتر و… که در ادامه توضیح دادیم. هر کسب و کار اینترنتی شرایط متفاوتی دارد که ممکن است برای همه مناسب نباشد به همین دلیل در ادامه مرسوم‌ترین روش‌های کسب درآمد آنلاین را برای سه گروه از افراد معرفی کردیم.

این روش‌های کسب درآمد برای 3 گروه زیر مفید هستند:

  • گروه اول: افرادی که تجربه کار اینترنتی ندارد اما دوست دارند از طریق اینترنت درآمد کسب کنند.
  • گروه دوم: افرادی که تجربه یا تخصص‌های خاصی (برنامه‌نویسی، تدریس، پزشکی و…) دارند و می‌خواهند از طریق اینترنت، کسب درآمد کنند.
  • گروه سوم: افرادی یا مجموعه‌هایی که کسب و کار محلی دارند و می‌خواهند از طریق اینترنت، فروش خود را افزایش دهند.

ادمین اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی؛ در خانه مدیر باشید!

کسب و کارها دیگر فهمیده‌اند که باید در شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام حضور داشته باشند که هم دیده شوند و هم تعاملشان با مشتری‌ها بیشتر شود.

به طور کلی فعالیت در شبکه‌های اجتماعی (از جمله اینستاگرام، لینکدین، توئیتر و فیسبوک) دایره مخاطبان شرکت‌ها را بزرگتر می‌کند و تاثیرات بلندمدتی در برندسازی و تبلیغات دارد.

اما خب شرکت‌ها وقت ندارند که برای تک‌ تک شبکه‌های اجتماعی‌شان تولید محتوا کنند و به صورت مداوم پست منتشر کنند، برای همین این کار را به یک نفر می‌سپارند تا پیجشان را فعال و پویا نگه دارد. حقوقش هم بد نیست چون شرکت‌ها اهمیت بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را به خوبی درک کرده‌اند و می‌دانند چندین برابر برایشان سود خواهد داشت. به افرادی که مدیریت پیج اینستاگرام را بر عهده مب‌گیرند، ادمین اینستاگرام گفته می‌شود.

اینستاگرام

شغل ادمینی اینستاگرام این روزها طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است. دلایلش هم مشخص است:

اول آنکه این شغل بازار کار بسیار جذابی دارد، زیرا گفتیم که تقریباً هر فردی که در اینستاگرام به دنبال کسب درآمد است، به افرادی نیاز دارند که بتوانند به آن‌ها کمک کنند و مدیریت پیجشان را برعهده بگیرند. به جرات می‌توان گفت ادمینی اینستاگرام در حال حاضر جزو پرتقاضاترین شغل‌های ایران است. پس اگر مهارت‌های ادمینی را یاد بگیرید، شغل شما تضمین شده است.

دوم آنکه این شغل را می‌توانید از خانه انجام دهید و به حضور شما نیازی نیست. به خصوص اگر خانم خانه دار، دانشجو یا فریلنسر هستید، ادمینی اینستاگرام بهترین انتخاب برای شماست.

سوم اینکه به تجهیزات خاصی نیاز ندارید و با همان گوشی میان رده‌ای که دارید، می‌توانید همه کارهای ادمینی را، از ادمینی تولید محتوا گرفته تا پاسخگویی به دایرکت و کامنت انجام دهید.

چهارم، می‌توانید همزمان با چند پیج کار کنید و به درآمد چند برابری برسید. در هر صورت مدیریت زمان و مکان کار کاملاً برعهده خودتان است.

اما برای ادمین شدن و رسیدن به این شغل جذاب و پردرآمد، باید 2 مهارت را یاد بگیرید: 1- تولید محتوا 2- تسلط بر اینستاگرام. خبر خوب اینکه شما این دو مهارت را می‌توانید در «دوره تخصصی ادمینی اینستاگرام» به صورت صفر تا صد و قدم به قدم آموزش ببینید.

اما خبر بسیار خوب‌تر و مهم‌تر:

بعد از یادگرفتن مهارت‌های ادمینی، شما می‌توانید به عنوان ادمین حرفه‌ای در اولین و تنها پلتفرم تخصصی ادمین‌های اینستاگرام یعنی دیدوگرام معرفی بشوید. این معرفی چند مزیت دارد:

1- سایت دیدوگرام پلتفرم تخصصی ادمینی اینستاگرام با روزانه بیش از 20 هزار ورودی مرتبط است و شما شانس بسیار بالایی برای کاریابی خواهید داشت. هر ادمینی که در این پلتفرم معرفی شده، به طور متوسط در یک هفته 10 تا 20 تماس برای استخدام از سمت کارفرما داشته است.

2- دیگر نیازی نیست به دنبال کار در انواع سایت‌ها و کانال‌ها بروید، این کارفرماها هستند که به دنبال شما خواهند آمد و شما هستید که از بین آن‌ها انتخاب می‌کنید.

3- شما می‌توانید در صفحه اختصاصی خودتان، حقوق، نمونه کار، راه‌های ارتباطی و شرایط کاری خودتان را اعلام کنید، در واقع دیگر نیازی به رزومه سازی هم نخواهید داشت.

طراحی سایت می‌تواند یک شغل اینترنتی مطمئن برای شما باشد

بعد از شیوع کرونا در سال 1398، رونق کسب ‌و‌کارهای اینترنتی خیلی بیشتر شد و حتی کسب و کارهای سنتی هم به سمت اینترنتی شدن قدم برداشتند.

جدای از کرونا هم مردم دوست دارند که بعد از 8 ساعت کار و تلاش روزانه، در خانه‌شان بنشینند و خریدهای سوپر مارکتی‌ای که در راه برگشت به خانه یادشان رفته را از طریق فروشگاه‌ آنلاین سفارش بدهند و درب منزل تحویل بگیرند.

انتظار دارند وقتی می‌خواهند به مسافرت بروند در اینترنت جستجوی کوچکی انجام بدهند و ببینند که در بهمن ماه کدام شهر برای سفر زیباتر و متداول‌تر است و از همانجا بلیط سفر یا تور را رزرو کنند.

بر همین اساس خیلی از کسب و کارهای سنتی هستند که به سایت نیاز دارند و خیلی از افراد دیگر هستند که قصد دارند کار خود را از طریق اینترنت شروع کنند و نیاز به طراحی سایت دارند.

درنتیجه، اگر طراحی وبسایت بلد باشید، به‌راحتی می‌توانید درآمد کافی و قابل قبولی برای خود داشته باشید.

گرافیست‌ها هم می‌توانند از طریق اینترنت کسب درآمد کنند

خیلی از شرکت‌ها و کسب و کارها، کارهای طراحی خود را برون‌سپاری می‌کنند. برون سپاری یعنی این‌که شخص یا گروهی را در خارج از سازمان خودشان استخدام می‌کنند تا کارهایشان را انجام دهد. اگر کار با فتوشاپ، ایلاستریتور و دیگر نرم‌افزارهای طراحی را بلد هستید، می‌توانید از طریق اینترنت پروژه بگیرید و درآمدزایی کنید.

شغل اینترنتی تایپ و ترجمه؛ مبادا گول کلاهبردار را بخورید!

اینترنت پر است از آگهی‌های شغلی تایپیست. خیلی از آ‌ن‌ها سایت‌هایی هستند که نماد اعتماد الکترونیک دارند، ولی کلاهبردار از آب در می‌آیند. مثلاً می‌گویند برای اینکه از شروع کار و نحوه عملکرد شما مطمئن باشند، مبلغی را به عنوان تضمین پرداخت کنید؛ هیچ کارفرمایی همچین کاری نمی‌کند، پس لطفاً گول این آگهی‌ها را نخورید.

گرفتن پروژه

برای گرفتن پروژه‌های تایپ و ترجمه، اغلب سایت‌های فریلنسری هستند که این امکان را هم برای شما و هم برای کارفرماها فراهم می‌کنند تا بتوانید درآمد داشته باشید.

به پیج اینستاگرام دانشگاه‌ها سر بزنید و دانشجوهای آن‌ها را فالو کنید تا پیج شما را به‌عنوان تایپیست و مترجم ببینند. اغلب دانشجوهای ارشد و دکتری دانشگاه سراسری اصلاً وقت برای ترجمه و تایپ کارهای خود ندارند و سعی می‌کنند برونسپاری کنند. دانشجوهای دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی هم بعضاً شاغل‌اند، زمان کافی ندارند تا خودشان کار تایپ و ترجمه را انجام دهند.

اگر قلم‌تان خوب است، نویسنده محتوا شوید

اگر به نوشتن علاقه دارید و دست به قلمتان خوب است، احتمالاً شغل اینترنتی نویسنده محتوا برای شما مناسب باشد.

بگذارید به این شکل برایتان توضیح بدهم. شما سوالاتتان را درگوگل سرچ می‌کنید و سایت‌های زیادی در نتایج پاسخ آن را داده‌اند. به‌عنوان یک نویسندۀ محتوا، قرار است پاسخ سوالات کاربران را در قالب یک مقاله بنویسید.

البته که پاسخ همۀ سوال‌ها را هم نمی‌دانید ولی اشکالی ندارد. تحقیق و جستجو در اینترنت را که بلد هستید. اگر انگلیسی‌تان هم در حدی باشد که متوجه نوشتۀ سایت‌های خارجی بشوید، کارتان راه می‌افتد.

نویسندگی محتوا

نویسندگی محتوا فقط نوشتن مطالب بلاگ نیست. گاهی اوقات برای کپشن‌نویسی اینستاگرام هم به نویسندۀ محتوا نیاز هست. برای طراحی پست‌های اینستاگرام و محتوای آن‌ها هم به سراغ نویسنده‌های محتوا می‌آیند. پس با این شغل اینترنتی مطمئن، دستتان خیلی باز خواهدبود.

برای نویسنده محتوا شدن به دو چیز نیاز است، اول علاقه و دوم صبر! بقیه‌اش مهارت است که می‌توانید به راحتی آموزش ببینید و بهترین مقاله‌ها را بنویسید..

تقویت مهارت

بعد از تقویت مهارت‌های مربوط به نوشتن محتوا، باید وارد بازار کار شوید. در ابتد که نمونه کار ندارید، می‌توانید از سایت‌های فریلنسری شروع کنید. شاید اول کمی سخت باشد اما باید هوشمندانه قدم بردارید و بهترین خود را بنویسید. قطعاً پول زیادی هم نمی‌گیرید ولی تمرکزتان را روی رزومه‌سازی و نمونه‌کار داشتن بگذارید.

زمانی که نمونه‌کارهای خوبی داشته باشید و عالی بنویسید، سایت‌ها برای همکاری با شما سر و دست می‌شکنند.

باز هم تکرار می‌کنم که باید صبور باشید. برای خودتان تبلیغ هدفمندانه کنید. نمونه‌کارهای تولید محتوای خود را در لینکدین و توییتر پست کنید. شبکه‌سازی کنید؛ یعنی با افرادی که زمینۀ کاری‌شان با شما مشابه است ارتباط برقرار کنید. لینکدین و توییتر می‌توانند بستر مناسبی برای این کار باشند و شما را با حرفه‌ای‌های حوزۀ محتوا آشنا کنند.