رعایت نکات مهم در طراحی سایت
رعایت نکات مهم در طراحی سایت
چیدمان ساختاری وبسایت
وبسایت درواقع شامل دو چیز است، ظرف و محتوا.
ظرف وبسایت نیز شامل دو چیز است: ساختار و سبک.
ابتدا با ساختار شروع میکنیم که نکات آن درباره چیدمان صفحه است.
یک صفحه طولانی بسازید که به تمام سوالات بازدیدکنندگان پاسخ دهید
پیکسلهای بیشتر یعنی فضای بیشتر برای پاسخ به سوالات، پرداختن به اعتراضات و افزودن شواهد حمایتی.
اگر بازدیدکننده پاسخی برای یک سوال مهم پیدا نکند
به راحتی تا پایین صفحه حرکت میکند و زمانی که راضی شد خواندن را متوقف میکند.
از طرح کشویی یا چرخان خودداری کنید
این طرحها سالها محبوب بودند و مشتریان آنها را دوست دارند.
اما مشکلی که وجود دارد این است که بازدیدکنندگان ممکن است فقط اولین اسلایدها را ببینند.
مطالعات زیادی صورت گرفته که به همین نتیجه رسیدهاند و دریافتهاند
در این نوع طرحها اسلایدهای بعدی کمتر دیده میشوند
و تماس یا اقدام به کلیک کرد برروی این اسلایدها تقریبا بعید است.
این طرحها ممکن است محبوب باشند اما استفاده از آنها برای سیاست داخلی خوب است
نه برای بالا رفتن نرخ بازدیدکنندگان.
نیاز اساسی که وبسایت شما باید پاسخ بدهد
قبل از آنکه بخواهیم در ویژگیهای یک وبسایت عالی دقیق شویم،
ابتدا باید به دو مساله اساسی در طراحی وبسایت نگاه کنیم.
تمام نکات و اصول مهم طراحی سایت را میتوان زیر مجموعهای از این دو دانست.
توجه و رعایت این موارد باعث میشود که شما یک سایت عالی داشته باشید
که میتواند بازدهی فوقالعاده برای شما داشته باشد… و توجه نکردن به آنها مساوی است
با یک سایت ضعیف و فراموششدنی. اما این دو جنبه طراحی سایت چه هستند؟
-
تجربۀ کاربری (User Experience)
اولین هدف وب سایت شما، ارائه تجربه کاربری خوب (به اصطلاح UX) است.
فکر میکنم حدس زدن معنای این کلمه چندان کار سختی نباشد.
این عبارت به حس و تجربه کاربر از سایت شما اشاره دارد.
شما باید وب سایت خود را از دریچه نگاه کاربر ببینید و کاری کنید که
تجربه او لذت بخش باشد. برای مثال مطمئن شوید که کاربر راحت میتواند
از سایت شما استفاده کند، دسترسی به بخش های مهم سایت به سادگی ممکن است،
همه متن ها واضح و قابل فهم هستند، سایت شما از لحاظ بصری زیباست و …
بسیاری از نکاتی که در این مقاله آورده شده است،
بخشی از یک تجربه کاربری خوب محسوب میشوند.
سئو (SEO)
لازم نیست گیج شوید! معنی این کلمه چندان عجیب و غریب نیست.
سئو یعنی شما سایت خود را به نحوی بسازید که بتواند رتبه های
بالایی را در گوگل (و سایر موتورهای جستجوگر) به دست آورد.
این کلمه مخفف Search Engine Optimization یا همان بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است.
روزانه میلیونها جستجو در اینترنت انجام میشود که بخش قابل توجهی
آنها از طریق گوگل است. این جستجوها بسیار متفاوت هستند و قطعاً بخشی از آنها،
در حیطه کاری شماست. برای مثال اگر شما یک فروشگاه اینترنتی موبایل داشته باشید،
قطعاً کسی که عبارت “خرید موبایل” را جستجو میکند، برایتان یک کاربر ایدهآل محسوب میشود.
در واقع، حضور در گوگل میتواند یک راه عالی برای افزایش بازدید و فروش سایت شما باشد.
اما برای این منظور در درجه اول لازم است سایت شما تمام استانداردها و اصولی
که برای موتورهای جستجوگر مهم است را رعایت نماید. بسیاری از نکاتی که در ادامه میآیند،
میتوانند در سئو یا رتبه گوگل شما تاثیرگذار باشند.
همانطور که دیدیم، برای یک طراحی سایت خوب شما هم باید کاربران را در نظر بگیرید
و هم موتورهای جستجوگر را. اما به هیچ وجه فکر نکنید که این دو مورد از هم جدا هستند.
در واقع هر چقدر تجربه کاربری سایت شما بهتر باشد، طبیعتاً در نتایج جستجوهای گوگل
نیز رتبه بهتری خواهید داشت.
در واقع تمام نکاتی که در ادامه میآیند، به طور مستقیم بر روی هر دوی این مسائل تاثیرگذار هستند.
ویژگی و نکته که در طراحی سایت مهم هستند
حالا که دو هدف اساسی در طراحی سایت چه هستند، بگذارید در ویژگیها
و امکانات یک سایت عالی دقیقتر شویم و ببینیم که هنگام طراحی سایت شما
باید به چه نکاتی توجه داشته باشید. رعایت این نکات و اصول در طراحی سایت باعث میشود
سایت شما تاثیر بسیار بهتری بر روی مخاطبان بگذارد و رتبه های بهتری را نیز در گوگل بدست آورد.
-
سرعت بالای وبسایت (Page Speed)
خودتان را جای کاربرانی که از سایت شما استفاده میکنند بگذارید.
ایشان همان کلیککنندههایی هستند که معنی صبر کردن را به خوبی نمیدانند
و تنها یک چیز برایشان مهم است؛ رسیدن به مطلب دلخواه در کسری از ثانیه!
پس طبیعتاً زمانی که کاربر مجبور باشد خیلی منتظر نمایش سایت شما بماند،
هیچ بعید نیست که صفحه شما را ببندد و به سراغ یک سایت دیگر برود.
این موضوع همچنین تاثیری مستقیم در رتبه سایت شما در گوگل خواهد داشت.
ما یک مقاله کامل در زمینه سرعت وب سایت و اهمیت آن منتشر کردهایم.
این مقاله هم میتواند اهمیّت سرعت بالای یک وب سایت را برای شما واضح کند،
هم به شما یاد بدهد که چگونه میتوانید سرعت وبسایت خود را بسنجید.
-
ریسپانسیو بودن (Responsive) یا واکنش گرایی سایت
ریسپانسیو بودن بدین معنی است که سایت شما خودش را با تمام اندازههای صفحه
(کامپیوتر، تبلت و گوشی همراه) تطبیق دهد. این ویژگی کمک میکند که هر کسی
با هر دستگاهی به راحتی بتواند از سایت شما استفاده کند.
در سال 2015 بود که گوگل اعلام کرد جستجوهای انجام شده با موبایل بیش از 50%
کل جستجوهای گوگل را شامل میشوند. برای سایت شما هم عین همین موضوع صادق است.
یعنی اکثر کاربران شما با گوشی به سراغتان میآیند. پس بسیار مهم است که
سایت خود را برای گوشیهای موبایل آماده کنید. البته مساله فقط کاربران نیستند.
وقتی که کاربری از طریق گوشی در گوگل جستجو میکند، رتبههای برتر برای سایتهایی خواهد بود
که ریسپانسیو هستند، چرا که استفاده از آنها برای کاربر گوشی راحتتر است.
پس ریسپانسیو بودن روی ترافیک سایت شما از گوگل هم تاثیرگذار خواهد بود.
ما در مقاله ریسپانسیو چیست و چرا اهمیت دارد به صورت کامل به مساله واکنش گرایی
پرداختهایم و راههای بررسی ریسپانسیو بودن یک سایت را به شما گفتهایم.
-
داینامیک (Dynamic) بودن وب سایت
داینامیک یا پویا بودن وبسایت، یکی از مفاهیم ابتدایی در طراحی سایت است
که شناخت آن بسیار اهمیت دارد. زمانی که سایت شما داینامیک باشد،
بخشهای مختلف آن به یکدیگر متصل هستند. یعنی مثلاً زمانی که شما یک مقاله جدید
در وبلاگ خود منتشر میکنید، این مقاله در صفحه اصلی سایت شما نیز نمایش داده میشود.
وقتی که سایت شما داینامیک باشد، توسعه آن راحت است.
اما اگر سایت شما استاتیک (غیر داینامیک) باشد، آن وقت افزودن امکانات جدید، وبلاگنویسی و …
چندان راحت نخواهد بود. پس عملاً سایت شما بیشتر از یک معرفی ساده، کاربردی نخواهد داشت.
البته باید بدانید که ما در مقاله ای مفصلتر، مفهوم سایت استاتیک و تفاوت آن با سایت داینامیک
را به طور کامل توضیح دادهایم. توصیه میکنیم برای درک بهتر موضوع، به این مطلب هم سر بزنید.
-
وجود امکان وبلاگ نویسی در سایت
محتوا، عضو جداییناپذیر جهان اینترنت است. وقتی شما در سایت خود مطالب آموزشی در زمینه
کسب و کارتان داشته باشد، کاربران راحتتر به شما اعتماد میکنند.
اما برای آنکه بتوانید در سایت خود مقاله منتشر کنید، لازم است که وب سایت شما از قابل
وبلاگ نویسی پشتیبانی کند. پس اگر قصد دارید حضوری جدی در دنیای اینترنت داشته باشید
و فقط به معرفی خود بسنده نکنید، مطمئن شوید که سایت شما وبلاگی دارد.