نوآوران وب

به سایت ما خوش آمدید


مدیریت و محافظت از شبکه های اجتماعی

مدیریت و محافظت از شبکه های اجتماعی

مدیریت شبکه های اجتماعی چیست؟

در تعریف ساده، مدیریت رسانه های اجتماعی یعنی: مدیریت کردن فعالیت‌هایی که

در شبکه های اجتماعی انجام می‌شود. از انتخاب استراتژی و انتخاب موضوع برای محتوا

گرفته تا تولید یا سفارش محتوا و انتشار. سپس تجزیه و تحلیل این فعالیت‌ها

و بهبود فرایندها و در نهایت تعامل با مخاطبان.

شما می‌توانید همه این کارها را خودتان انجام دهید، یا بخشی از آن را برون‌سپاری کنید.

همچنین می‌توانید از ابزارهای مدیریت شبکه های اجتماعی کمک بگیرید.

دیر شبکه های اجتماعی کیست؟

قرار است مسئولیت فعالیت‌هایی که در شبکه های اجتماعی انجام می‌شود را به یک نفر بسپارید.

کسی که هم با این فعالیت‌ها آشناست و هم با تجربه‌ای که دارد باعث بالاتر رفتن سرعت رشد

شما در شبکه های اجتماعی می‌شود.

وظایف مدیر شبکه های اجتماعی

وظایفی که از یک مدیر شبکه اجتماعی انتظار می‌رود:

توانایی انتخاب شبکه های اجتماعی مناسب برای سازمان

تدوین استراتژی برای هر یک از شبکه های اجتماعی

طراحی پرسونای مخاطب برای هر کدام از شبکه‌های اجتماعی

طراحی تقویم محتوایی

نظارت بر اجرای تقویم محتوایی

تولید محتوا (یا سفارش محتوا)

انتشار محتوا (یا استفاده از ابزارهای انتشار محتوا)

ارزیابی و تجزیه و تحلیل محتوا و بهبود کیفی آن

ایجاد هماهنگی بین تیم تولید و انتشار محتوا

پاسخ دادن به کامنت‌ها و پیام‌ها طبق شیوه‌نامه‌های سازمان

نظارت بر نام برند، محصولات و رقبا در شبکه های اجتماعی توسط ابزارهای رصد شبکه های اجتماعی

مدیریت و محافظت از شبکه های اجتماعی

مهارت‌های یک مدیر شبکه های اجتماعی

با توجه به گستردگی وظایف این حیطه کاری، مهارت‌های لازم برای تصدی این سمت،

بسته به اندازه سازمان و تعداد اقدامات متفاوت است.

اما یک سری مهارت‌ها پایه‌ای هستند و برای اینکه یک شخص بتواند در این سمت پیشرفت کنند لازم‌اند:

مهارت انجام چند کار در روز (Multi Tasking)

مهارت جست‌وجو

آشنایی با انواع محتوا (متنی، تصویری، ویدئویی و صوتی) و نحوه‌ی تولید آن‌ها

آشنایی با ابزارهای تولید محتوا مانند فتوشاپ، ورد، پاورپوینت، پرزی، کنوا، اینشات،

کمتاسیا، پریمیر تا بتواند در صورت غیاب نویسنده یا گرافیست، گلیم خود را از آب بکشد.

آشنا با ابزارهای تحلیل و آنالیز شبکه های اجتماعی

برنامه‌ریزی و مدیریت زمان

آشنا با اخبار روز و به‌روزرسانی‌های شبکه های اجتماعی

توانایی مدیریت کارها

توانایی مدیریت تیم

روابط عمومی خوب و برخورد مناسب و توانایی ارائه بهترین پاسخ به مخاطبان در زمان مناسب

چرا شبکه های اجتماعی برای کسب‌وکار مهم است؟

ابزارهایی که به‌عنوان وسیله‌ای برای ارتباط افراد با یکدیگر تولید شدند،

اکنون به یک ابزار ارتباطی قدرتمند تبدیل‌شده‌اند که کسب‌وکارها،

چه شرکت‌های بزرگ و چه کسب‌وکارهای کوچک،

نمی‌توانند بدون استفاده از آن‌ها به موفقیت چندانی دست یابند.

شبکه‌های اجتماعی نحوه ارتباط کسب‌وکارها با مشتریان خود، افزایش آگاهی از برند،

تولید سرنخ و ارائه پشتیبانی از مشتری را متحول کرده‌اند.

پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی با مخاطبان گسترده و در سراسر جهان که می‌توانند

در زمان واقعی کمک کنند، نه‌تنها در بازاریابی و فروش، بلکه همچنین به برند سازی

و استخدام افراد نیز کمک زیادی می‌کنند.

در اینجا چند نمونه از اینکه چگونه شبکه های اجتماعی می‌توانند به کسب‌وکار شما کمک کنند آورده شده است:

  • آگاهی از برند را از طریق پست‌ها، محتوای خلاقانه و تعامل با مخاطب
  • جذب مشتری و ایجاد وفاداری به برند
  • رسیدگی به شکایات و نگرانی‌های مشتریان
  • انجام تحقیقات در مورد بازار با استفاده از داده‌های شبکه اجتماعی
  • جذب نیرو از طریق شبکه های اجتماعی
  • ایجاد ترافیک برای وب‌سایت از طریق شبکه های اجتماعی

باوجوداینکه مزایای استفاده از شبکه های اجتماعی بسیار زیاد و فوق‌العاده مفید هستند

اما امنیت شبکه های اجتماعی چالشی است که همیشه با این پلتفرم‌ها همراه بوده.

امنیت شبکه های اجتماعی

هرگونه تهدید امنیتی که از سایت‌های شبکه های اجتماعی نشاءت می‌گیرد

یک تهدید شبکه اجتماعی است. مجرمان سایبری بسته به پلتفرم شبکه اجتماعی

موردنظر از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند.

در بیشتر موارد، حساب‌های شبکه‌های اجتماعی کسب‌وکارها و کارکنان آن‌ها برای شناسایی

و جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌شوند که معمولاً اولین گام حمله سایبری آن‌هاست.

سپس از این اطلاعات برای مهندسی اجتماعی در مراحل بعدی حملات آن‌ها استفاده می‌شود.

شبکه‌های اجتماعی همچنین می‌توانند برای جعل هویت برندها یا افراد مرتبط با آن‌ها برای افزایش

اعتماد مرتبط با آن برندها در کمپین‌های فیشینگ استفاده شوند.

امروزه امنیت شبکه های اجتماعی به یک چالش بزرگ تبدیل‌شده است

که رویارویی با این چالش بیش از هر چیزی به آموزش کاربران نیاز دارد.

مدیریت و محافظت از شبکه های اجتماعی

بدافزار در امنیت شبکه های اجتماعی

درحالی‌که ایمیل رایج‌ترین شبکه برای ارسال بدافزار است، پلتفرم‌های پیام‌رسانی

شبکه های اجتماعی نیز برای این منظور استفاده می‌شوند.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که روی پیوند یا تبلیغ اشتباه کلیک کنید تا آلوده شوید.

حتی بدافزارهای بدون فایلی وجود دارند که نیازی به دانلود ندارند.

نظارت استفاده از نام تجاری و لوگو

حتی پس‌ازاینکه امنیت شبکه‌های اجتماعی خود را تضمین کردید

و استراتژی‌های امنیتی را نیز به کار گرفتید، همچنان خطری برای اعتبار

شما از طریق حساب‌های جعلی وجود دارد. مجرمان سایبری می‌توانند

از لوگو نام تجاری شما برای ایجاد صفحات برند جعلی استفاده کنند

و از آن برای کلاه‌برداری از مشتریان خود استفاده کنند؛

بنابراین، باید شبکه های اجتماعی را برای استفاده از نام تجاری و لوگوی خود

زیر نظر داشته باشید و هر صفحه یا حساب جعلی را که با آن برخورد می‌کنید گزارش دهید.