نوآوران وب

به سایت ما خوش آمدید


وظایف پشتیبانی سایت

وظایف پشتیبانی سایت

آشنایی با شغل و وظایف پشتیبان سایت

روزانه تغییرات زیادی در یک سایت اتفاق می‌افتد. تغییراتی که بیشتر آنها جزئی هستند، اما برخی از آنها نیز تغییرات بزرگ و اساسی هستند و ممکن است بر عملکرد سایت تأثیر بگذارند. از این رو جهت جلوگیری از تغییرات احتمالی، پشتیبانی سایت یا خدماتی که سایت را در برابر تغییرات نامطلوب حفظ ‌کند، نیاز است.
این خدمات توسط افرادی که پشتیبان سایت نامیده می‌شوند انجام می‌شود. این افراد که دارای مهارت‌های فنی مرتبط با امور سایت هستند، تنظیماتی را بر روی سایت اعمال می‌کنند که باعث پیشگیری از مشکلات فنی و محتوایی بر روی سایت می‌شود.

انواع پشتیبانی سایت

  • پشتیبانی فنی

شامل تشخیص ایرادات سخت افزاری یا نرم افزاری سیستم‌ها است. این افراد همچنین بر روی عواملی که بازدید سایت و سئوی آن را تقویت می‌کند کار می کنند و عواملی را که بر سئوی سایت نتیجه منفی دارد، برطرف می‌کنند.

  • پشتیبانی محتوایی

پشتیبانی محتوا، شامل به‌روزرسانی‌های دوره‌ای محتوای وب‌سایت (مقالات، عکس‌ها، فیلم‌ها) وردپرس و… است. این سرویس به شما امکان را می‌دهد که اطلاعات قابل اعتماد و مرتبط را در اختیار مشتریان قرار دهید.

  • پشتیبانی شرکتی

پشتیبانی سایت، گاهی شامل پشتیبانی شرکتی است. یعنی فرد پشتیبان، بسته به مسئولیت‌های خود مسئول رسیدگی به مشکلات فنی، محتوایی و سخت‌افزاری یک شرکت است.

  • پشتیبانی فروشگاهی

شامل پشتیبانی از سایت فروشگاه‌ها، بررسی نرم‌افزارهای نصب شده بر روی آن همچون دوربین‌های مدار بسته و… است.

چگونه پشتیبان سایت شویم؟

برای آنکه بتوانید به یک پشتیبان سایت تبدیل شوید، باید مهارت‌های مرتبط با این شغل را به دست آورید. برخی از این مهارت‌ها ممکن است به صورت تجربی و در طی کار با کامپیوترهای مختلف به دست آید. اما بخش مهمی از مهارت‌ها از طریق تحصیل در این رشته قابل کسب است. رشته کامپیوتر و زیرمجموعه‌های آن مانند مهندسی کامپیوتر گرایش سخت‌افزار، نرم افزار، فناوری اطلاعات و آی‌تی، برخی از رشته‌های مرتبط با کامپیوتر هستند.
تحصیل و یا کسب مهارت در این رشته‌ها به شکل‌های مختلفی امکان‌پذیر است. اگر دوست دارید از طریق آزاد و بدون شرکت کردن در دانشگاه، وارد این شغل شوید می‌توانید از طریق کلاس‌های آزاد و یا آموزش رایگان که در سایت‌های مختلف به اشکال مختلف ارائه می‌شود، اقدام کنید. فیلم آموزش پشتیبانی سایت یکی از امکاناتی است که به شکل رایگان نیز وجود دارد و می‌توانید این فیلم‌ها را دانلود کرده و یا به شکل رایگان مشاهده نمایید. در این فیلم‌ها معمولا به همه مواردی که برای این شغل نیاز است ارائه می‌شود.
تحصیل از طریق دانشگاه نیز معمولا به روال عادی سایر رشته‌ها صورت می‌گیرد. یعنی افراد بعد از اتمام دوره دبیرستان، می‌توانند در کنکور رشته‌های کامپیوتر شرکت کنند و بعد از قبولی، تا مقطع دکترا ادامه دهند.

وظایف پشتیبان سایت

پشتیبان سایت وظایف متعددی دارد که برخی از وظایف کلی و معمولی این شغل عبارت است از:

  • صحبت با مشتریان و کاربران کامپیوتر برای تعیین مشکلاتی که با آن مواجه می‌شوند.
  • شخیص منبع مشکلات IT کاربران
  • مشاوره به مشتریان در مورد راه‌حل‌های ممکن
  • تعمییرات سخت‌افزاری یا نزم افزاری کامپیوتر مشتریان
  • نصب و پیکربندی سخت افزار، نرم افزار، سیستم، شبکه، پرینتر و اسکنر کامپیوتر
  • به روز رسانی‌های تعمیرات
  • ایجاد حساب برای کارکنان جدید و اطمینان از اینکه آنها می‌دانند چگونه به سیستم وارد شوند
  • ثبت و پردازش تماس‌های پشتیبانی
  • پشتیبانی از عرضه برنامه‌های جدید
  • ارزیابی فناوری‌های جدید
  • انجام بررسی ایمنی الکتریکی در تجهیزات کامپیوتری

مهارت های لازم برای پشتیبانی سایت

  • مهارت‌های فنی

مهارت‌های فنی جز ضروری‌ترین مهارت‌ها برای پشتیبان سایت است. او، جهت برطرف کردن ایرادات فنی و یا رسیدگی به مسائل فنی کامپیوتر، مانندکدنویسی، وردپرس و… باید دارای مهارت‌های لازم باشد. پشتیبان فنی باید بداند رایانه‌ها، تبلت‌ها و سایر لوازم الکترونیکی مرتبط چگونه کار می‌کنند و چگونه می‌توان آنها را عیب‌یابی کرد. او همچنین نه تنها باید سیستم‌هایی را که با آن کار می‌کند، بلکه باید هرگونه پیشرفت جدید در سخت‌افزار یا نرم‌افزار مرتبط را نیز درک کند.

  • مهارت‌های سازمانی

برای کارآمدی، باید زمان و تجهیزات خود را به درستی سازماندهی کنید. در حالی که سازماندهی برای برخی آسان‌تر از دیگران است، اما ممکن است برای برخی سخت باشد. هر چند می‌توانید این مهارت‌ها را یاد بگیرید و تمرین کنید. تکنیک‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آنها برای بهبود مدیریت، پیگیری بهتر مطالب و برنامه‌ریزی پروژه‌های خود استفاده کنید.

  • مهارت بین فردی و ارتباطات

اساس این شغل، کار با سیستم‌ها و افراد است. نه تنها باید با همکاران خود به خوبی کار کنید، بلکه یکی از اجزای اصلی این شغل، خدمات مشتری است. بسیاری از افرادی که به آنها کمک می‌کنید به اندازه شما در مورد فناوری، اطلاعات ندارند. این بدان معناست که شما باید بر مهارت‌های بین فردی خود تکیه کنید تا نشان دهید که مشکلات آنها را جدی می‌گیرید و برای حل این مشکل در سریع‌ترین زمان ممکن تلاش می‌کنید.

ابزارهای کار پشتیبان سایت چیست؟

پشتیبان سایت، برای پیشبرد کارهای خود به مجموعه‌ای از نرم‌افزارها و سخت‌افزارها نیاز دارد. نرم‌افزارها با توجه به مشکلات سیستم می‌تواند شامل نرم‌افزارهای ریکاوری، نرم‌افزارهای امنیت وب، نرم افزارهای پشتیبانی یا صدای مشتری و… شود.
سخت‌افزارها نیز می‌تواند شامل کوچکترین و معمولی‌ترین سخت‌افزارها همچون فلش، کابل‌ها، قطعات کامپیوتر مانند کیبورد، مانیتور و… شود.

شرایط استخدام پشتیبان سایت

پشتیبان سایت به اشکال مختلفی استخدام می‌شود که دو شکل رایج آن، استخدام حضوری و استخدام دورکاری یا غیرحضوری است. در شکل حضوری، پشتیبانی سایت توسط شرکت‌های که در امور خود با کامپیوتر سروکار دارند انجام می‌شود.
به طور کلی محل کار پشتیبان سایت را می‌توان دانشگاه‌ها، فروشگاه‌ها، شرکت‌های مختلف بزرگانی، مدیریتی، فنی، تجاری و… دانست. او می‌تواند به صورت مستقل نیز کار کند و با در اختیار داشتن مکانی مانند کافی نت، خدمات لازم را ارائه دهد.
در شکل غیرحضوری یا آنلاین،ممکن است به صورت مستقل یا در قالب تیمی، خدمات مورد نیاز را به صورت آنلاین به مشتریان ارائه دهد. در شکل مستقل، او می‌تواند حتی بدون داشتن کافی نت، خدمات مورد نیاز را از منزل ارائه دهد.
با توجه به این شرایط می‌توان گفت شغل پشتیبان سایت از جمله مشاغلی است که می‌تواند به اشکال مختلف و در جاهای متعدد استخدام شود.